RAAD VOOR VERGUNNINGSBETWISTINGEN
Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigt de omgevingsvergunning voor de reconversie van een wasserijsite in Sint-Amandsberg (Gent)
De deputatie verleent op 3 juni 2021 aan het autonoom gemeentebedrijf Sogent een omgevingsvergunning voor de reconversie van een wasserijsite, nadat ook het college van burgemeester en schepenen van de stad Gent (CBS) hiervoor op 10 december 2020 een omgevingsvergunning had verleend. De Raad vernietigt deze vergunning op verzoek van derden omdat niet het CBS maar wel de deputatie bevoegd was om in eerste bestuurlijke aanleg over de aanvraag te oordelen. Omdat dit een onoverkomelijke legaliteitsbelemmering vormt, stelt de Raad zijn arrest in de plaats en weigert hij de omgevingsvergunning.
Artikel 15/1, lid 1 van het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD) bepaalt in uitvoering van de ‘no conflict of interest’ - bepaling in artikel 9bis van de richtlijn 2011/92/EU van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 2011 betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten (project-MER-richtlijn) dat de deputatie in eerste bestuurlijke aanleg bevoegd is om een aanvraag voor een gemeentelijk project te beoordelen als het CBS de initiatiefnemer en aanvrager is en als er voor het project een milieueffectenrapport (project-MER) moet worden opgesteld en er geen ontheffing van rapportageplicht is verkregen.
De Raad beschouwt het CBS als de daadwerkelijke initiatiefnemer en (feitelijke mede-) aanvrager, dan wel als de opdrachtgever in de zin van artikel 1 project-MER-richtlijn.
De Raad oordeelt dat de voorwaarde in artikel 15/1, lid 1 OVD over het MER-plichtig karakter van het project volgens een ‘richtlijnconforme interpretatie’ niet enkel geldt voor projecten waarvoor er behoudens een ontheffing alleszins een project-MER moet worden opgemaakt, maar ook voor screeningsplichtige projecten waarvoor er op het ogenblik van de aanvraag geen kennelijke zekerheid bestaat dat er daarvoor geen project-MER moet worden opgemaakt. De Raad meent dat artikel 20, lid 2 OVD, dat voorziet dat de gemeentelijke omgevingsambtenaar bij screeningsplichtige projecten die door de bevoegde overheid worden ingediend moet onderzoeken of er daarvoor een project-MER moet worden opgemaakt, niet anders doet besluiten. Er wordt daarmee geen afdoende passende scheiding aangebracht tussen conflicterende functies bij het uitvoeren van de taken op basis van de project-MER-richtlijn.
Contactpersoon Eddy Storms (Eerste Voorzitter DBRC) - 0475 /70 64 23
Twitter @DBRC_Vlaanderen